Systemer kan være dræbende for både kunder og medarbejdere





En dårlige oplevelse med en fibernetudbyder efterlader indtrykket af afmagt





27/11 2020

Mandag 16. november kom en "kloakmand" ved et uheld til at grave mit fiberkabel over.

Han fejlmeldte det straks, og kort efter ringede jeg også til Fibia.

"Vi har en aftale om, at du bliver kontaktet om senest fem dage," sagde manden i telefonen.


Her bagefter tænker jeg, at han nok godt vidste, at det næppe kom til at holde stik.

Men hvad skulle han gøre ...

- han er jo som ansat lige så meget oppe mod et "system", som jeg er som kunde.



Bevidst eller ubevidst utroværdig?

Efterfølgende har jeg ringet mange gange.


Efter syv dage lød meldingen:
"Jeg kan godt se, at det er skidt, så derfor sender jeg nu din sag "højere op i systemet", og så skal der nok ske noget."


Efter ni dage:

"Jeg lover dig, at du bliver ringet op i dag."


I dag, fredag, er der gået 11 dage.

I stedet for at ringe igen i dag, bruger jeg tiden på at fortælle om det her.


Jeg lavede også videoen, du ser nederst på siden

- og lagde den ved middagstid ud på Linkedin og på nogle Facebooksider.

Fra mandag begynder jeg igen med de daglige opringninger til Fibia.



Hvem styrer?

I aftes så jeg på TV2 et program om afsløringen af Danske Banks gældsinddrivelser.

Det handlede lidt om det samme

- kunder og ansatte oppe mod et system.


Ville det ikke være en god idé at holde fast i, at det er mennesker, der styrer systemerne - og ikke omvendt.

Øhh ... - holde fast i - nej, jeg mener "BEGYNDE at holde fast i ..."



Lørdag 28/11 - tilføjelse

Ud på eftermiddagen i går, fredag, blev jeg ringet op af en fra Fibia.

"Jeg kommer mandag morgen og laver din fiberforbindelse - du er den første på min tur."

Jeg tør godt håbe på, at han virkelig gør det - men tror først på det, når jeg har set det.



Videoer kan bare noget

Manden kom mandag morgen, og fiberen blev lavet.

Linket til videoen herunder satte jeg også ind i en kommentar til Fibias adventskalender med flotte gevinster.


Liiidt tankevækkende er det, at opringninger via Fibias officielle telefonnummer var nytteløse.

Men at der pludselig blev plads til mig få timer efter at videoen var lagt ud

- og det ovenikøbet allerede ved næste arbejdsdags begyndelse.


Videoer kan virkelig bare noget :-)