HERLIGT.DK


  • Hjem
  • E-bøger
  • Erindringer
  • Vægfotos
    • Gallerifotos
    • Fotografen
    • Plejecenter
    • Motivvalg - plejecentre
  • Visitside
  • Blog
  • Video

DJURSLAND
Journalist og fotograf
Mogens Greve
Slotsvej 23 - Karlby
8543 Hornslet



Mobil 4111 9910


mogens@djursk.dk

2/12 2020



NORDDJURS HAR LANDETS DÅRLIGSTE IMAGE



Denne overskrift i Lokalavisen 1. december 2020 har inspireret til blogindlægget her (Lokalavisen har siden fjernet artiklen fra nettet)



Et image er ikke nødvendigvis fakta

- og kan både være bedre eller dårligere, end det faktuelt berettiger til.

Fortælles der dårlige historier, uanset om det skulle være uberettiget, bidrager de til et dårligt image.


Undlader du selv/andre at fortælle gode historier, står de dårlige alene

- og bliver til ”dårligt image”.


Dansk Industris nye måling viser, at Norddjurs Kommunes image er helt i bund (målingen som artiklen i Lokalavisen 1/12 2020 handlede om)

Norddjurs borgmester Jan Petersen (S) siger blandt andet:


”Vi skal blive bedre til at fortælle om alt det positive, som sker i Norddjurs i øjeblikket. VI har en sund økonomi, vi sætter skatten ned, og der er sat en tydelig planlægningsmæssig retning med den nye plan- og udviklingsstrategi."




Tilføjelse 28. december 2020

P4 Østjylland - de lokale morgennyheder 21/12 2020.


"Grenaa kan stort set alt, måske også mere end andre tilsvarende byer. Den fortælling skal frem."


Sagt til P4 Østjylland af borgmester Jan Petersen.

Baggrunden er tal, der viser en høj fraflytning af borgere fra kommunen - 1100 de seneste tre år.


Behovet for at få gang i fortællingen af gode historier er på Djursland lige stort i Syddjurs og i Norddjurs.

Norddjurs bruger blot en del mere tid på at snakke om det.


Via søgninger på Google har jeg her lavet et lille tilbageblik om snakken i Norddjurs gennem de seneste fem år.





Efter undersøgelse: Norddjurs vil have gode historier til at brede sig

Norddjurs Kommune inviterer til årsmøde i Grenaa



3. marts 2020 - om årsmøde

Erhvervs- og arbejdsmarkedsudvalget vil med årsmødet ikke bare styrke relationerne til virksomhederne, men også skabe en fælles forståelse for, hvad de positive historier kan gøre for at skabe resultater og løfte et områdes image.


"Når vi fortæller den gode historie videre, så spredes den sig som ringe i vandet,” siger Else Søjmark, der er formand for erhvervs- og arbejdsmarkedsudvalget.


Invitationen til mødet:

KOM TIL ÅRSMØDE 2020

Sammen sætter vi fokus på succeshistorier og løft af områdets image





Butiksdød rammer Østjylland: Så skidt står det til i din kommune

I hele Østjylland lukker butikker på stribe. Værst står det til i Norddjurs Erhvervsejendom udlejes. Sådan står der i flere og flere butiksvinduer rundt omkring i Østjylland. En opgørelse fra Dansk Erhverv, lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, viser, at alle kommuner i Østjylland har oplevet butiksdød i perioden 2008 til 2016.



Grenaa kæmper mod butiksdød: Vil skabe oplevelser for kunden

Ligesom i mange andre mindre byer skal Grenaas handlende gøre sig særligt umage for at lokke kunderne til "Der er ikke så meget, som der har været. Mange butikker er lukket." Så kort og præcist beskriver en af kunderne i Grenaas gågade handelssituationen i byen.



TV2 Østjylland - to TV-indslag fra 27. juli 2018 og 28. marts 2018

Ligesom i mange andre mindre byer skal Grenaas handlende gøre sig særligt umage for at lokke kunderne til.


Min kommentar

Ifølge nyhederne i aften, onsdag 2. december 2020, forventes 40 procent af årets julehandel at ske via nettet

- en fordobling i forhold til 2019.


Nethandel er nok den største konkurrent til byer som Grenaa

- men også storcentre tæller med.

Randers Storcenter er Grenaas nærmeste center.


randersstorcenter.dk contra handelgrenaa.dk

Hvilken af de to hjemmesider inspirerer DIG mest?


_________________________


HELE BYEN SKAL STÅ SAMMEN I HANDEL GRENAA

Her var et link til artiklen 23. april 2020 - men Lokalavisen har fjernet artiklen fra nettet


Torben Johansen, ny formand i Handel Grenaa, citeres i artiklen blandt andet for:


"Med det nye navn, Handel Grenaa, ønsker foreningens medlemmer at signalere, at det er hele byen, der står sammen om at skabe et godt handelsmiljø."


"Det nye navn betyder også, at foreningen ændrer sin profil, blandt andet med en ny hjemmeside."


"Grenaa skal have et stærkere brand."


Ny hjemmeside

Handel Grenaas nye hjemmeside står ved årets udgang stadig som et digitalt spøgelseshus
- en tom skal.

Ingen fagpersoner har endnu skabt INDHOLD om handelslivet, om Grenaa og/eller om byens mennesker.


På Facebook kiggede du i julemåneden forgæves efter julehygge/-stemning

- i form af INDHOLD om handelslivet, julen, Grenaa og byens mennesker m.m.


Facebook

Øverst på Facebook stod der i december:


Dagens låge

Deltag i lodtrækningen ved at skrive navnet på den glade giver i kommentarfeltet.


Hver dag fremviste dagens giver dagens gevinst

- eksempelvis to valgfrie fadøl, 1 kg chokolade, en taske, et par solbriller eller en times bowling.


ALT som kan købes i Grenaa fås både billigere og i langt større udvalg på nettet og i storcentre.

  • Det er SÅ fint med en julekonkurrence.
    Men handelslivet skal overleve på andet og mere end produktomtaler og lodtrækninger.
  • Et stærkere brand kræver andet og mere end muligheden for at vinde to valgfrie fadøl.

Spændende at se, hvad Grenaa i 2021 gør for at give folk LYST til at besøge byen.





Ønske: Norddjurs skal vise, at den ikke er en udkantskommune

Har man noget godt at byde på, skal man også fortælle om det - men det gør Norddjurs Kommune ikke godt nok. Det mener ejeren af rådgivningsselskabet Skovsted Agro i Allingaa, Kurt Skovsted. Han vil have, at Norddjurs Kommune skal blive meget bedre til at markere sig og på den måde lokke nye borgere og virksomheder til.



Fra artiklen på dr.dk 8. november 2017:

Har man noget godt at byde på, skal man også fortælle om det - men det gør Norddjurs Kommune ikke godt nok.

Det mener ejeren af rådgivningsselskabet Skovsted Agro i Allingaa, Kurt Skovsted.



Formanden for kultur og udviklingsudvalget i Norddjurs, socialdemokraten Else Søjmark, mener, at kommunen allerede er godt på vej.


”Vi har rigtig godt gang i det og en målrettet strategi for, hvordan vi gerne vil fortælle om vores kommune, og hvordan vi gerne vil fortælle de gode historier i forhold til, hvor attraktivt det er at bo her,” siger hun.


Mads Nicolaisen, der sidder i byrådet i Norddjurs for SF, synes dog godt, at de kunne blive bedre til at formidle, hvad kommunen har har at byde på.

"Vi skal fortælle mere om de kvaliteter, vi har."





Dialogmøde med plads til både gode og mindre gode historier

Erhvervslivet i Norddjurs Kommune skal selv være med til at gøre en indsats, hvis der skal sættes yderligere turbo på udviklingen. Det var et af de klare budskaber, som borgmester Jan Petersen lagde frem, da han åbnede det årlige dialogmøde mellem erhverv og kommune på Nautilus onsdag d. 2. marts 2016.



Norddjurs.dk om dialogmødet 2. marts 2016


"Vi har brug for en dominans af gode, sande fortællinger, og det er jer, der skal fortælle dem, hver gang I har muligheden for det," sagde borgmester Jan Petersen henvendt til de cirka 80 fremmødte.


Han lovede til gengæld at invitere til morgenmøder og dialog i forbindelse med markedsføringsstrategien, hvor der blandt andet vil blive sat fokus på, hvordan de gode historier bliver dominerende i offentligheden.





NORDDJURS KOMMUNE

SYNLIGGØR STYRKERNE HANDLEPLAN TIL MARKEDSFØRINGSSTRATEGIEN


Den foreløbige tidsplan omhandler 2. halvår 2016 til og med 1. halvår 2018


Norddjurs Kommunes markedsføringsstrategi og de kommunikationsindsatser som iværksættes i den forbindelse baserer sig på en partnerskabstankegang, med aktiv deltagelse af Norddjurs Kommunes kommunalbestyrelse, Norddjurs Kommunes forvaltning, lokale, regionale og nationale virksomheder, samt foreninger og borgere i Norddjurs Kommune, i en fælles indsats for at skabe opmærksomhed om Norddjurs Kommunes styrker, og udvikle nye fortællinger om Norddjurs Kommune som en aktiv del af det østjyske vækstområde.


Mange ord ... uden ét punktum.


Norddjurs vil udvikle nye fortællinger.

Forhåbentlig er den misforståelse ryddet af vejen, når du i dag læser her.

Fortællingerne skal IKKE udvikles, og Norddjurs skal IKKE finde på reklamehistorier.


De mange gode historier kræver hverken strategi eller handlingsplan.

Der er SÅ mange gode historier.

Det er SÅ enkelt at komme videre.

​

Det gælder i øvrigt også for Syddjurs, for Djursland ... - for ALLE lokalområder

Lyt til historierne ...
- og fortæl dem videre til omverdenen.



Tilføjelse
25/1 2021 - "Uddybning af prioriterede markedsføringsindsatser i 2020"
I uddybningen fortælles om rigtig mange gode initiativer om MARKEDSFØRING.


Men hvad med fortællingen af egne gode historier?