MIN FØRSTE DAG I LØFTEGODHEDENS HUS





2020 startede med ny kontorplads og udgivelse af 8 nye e-bøger



Årets første mandag var også årets første dag i Bæredygtighedens Hus i Grenaa - og dagen efter gik mine 8 nye e-bøger online





7/1 2020

En del af at skrive er at undres.

Og det gør jeg så.

Hvem mon i sin tid valgte ordet ”bæredygtig” – og ikke ”løftegod”.


Nå, men årets første mandag var også første dag i Bæredygtighedens Hus i Grenaa.

Og dagen efter sluttede jeg nogle liiidt hektiske måneder af.


Mine 8 nye e-bøger er nu helt færdige, jeg har lavet webshop til dem og fortalt om e-bøgerne her på herligt.dk.

Nu skal Danmark bare opdage dem.


I Bæredygtighedens Hus er jeg i første omgang sprunget på den billigste kontorplads-ordning.

At kunne være end del af huset for under 300 kroner om måneden er da en rigtig god historie.

Jeg er sikker på, at mange flere nok skal følge trop, når først de opdager muligheden.


Mit håb er, at der via huset gemmer sig nogle nye arbejdsopgaver.

Så gør det ikke noget, at det måske også bliver nødvendigt med tiden at betale lidt mere for at kunne tilbringe lidt flere timer i huset.



Også sjovt at fortælle gode historier

Det er ikke fordi jeg undres over, at journalister er kendte for gerne at ville skrive dårlige historier.


Dengang avisen skulle sælges, var det jo den dårlige overskrift, der gjorde, at du og jeg købte avisen.

Men i dag køber vi ikke længere aviser.

Og vi ser langt færre journalister i lokalområderne end for blot ganske få år siden.


Jeg får ikke flere jobs og tjener ikke flere penge ved at skrive dårlige historier.

Uanset at det kan være nok så spændende at dykke ned i en ”rigtig sviner”, er der mindst lige så meget arbejdsglæde ved at kaste sig over gode historier.

Så lad os da gøre det.



Faglighed er afløst af gør-det-selv

Når aviserne bruger stadig færre ressourcer på at fortælle om lokalområdet, tænker jeg, at lokalområdet må have/få et behov for selv at komme i gang med fortællingerne.


Portrætter, interviews, gode historier, lokale mennesker … - det er slet ikke den slags fortællinger, du i dag ser på Instagram og Facebook.

Den type god kommunikation er på vej til lige så stille at være fortid – og er afløst af gør-det-selv kommunikationens korte beskeder.


Tidligere tiders lokalinfo og fortællinger vender først tilbage, hvis/når lokalområdet erkender betydning af dem

- og prioriterer at få fagfolk til at hjælpe sig med at fortælle dem.



Gør det enkelt

Nogle lever godt af at tilbyde online-performance, konverteringsoptimering, Social Media Optimization, AdWords kampagner, basket size og Conversation Rate Optimization.

Andre tilbyder kurser og oplæring, så du på få timer eller dage lærer at lave den gode kommunikation, som ellers kræver flere års læring/erfaring for at opnå de faglige færdigheder.


Jeg siger:

Gør det enkelt - Lad os først og fremmest få gang i fortællingen af dine egne gode historier på din hjemmeside.

Del dem på Facebook og/eller Linkedin, så lokalområdet ser dem og kan fortælle dem videre – som dine bedste ambassadører.

Dette uanset om du er folkeskole, butikker, handelsstand, menighedsråd, bæredygtig, lokalpolitiker, distriktsråd, forening eller erhvervsnetværk.


Hvis nogle af vores mange daglige timer på nettet skal tilbringes lokalt, må der også være noget at komme efter.

Vi skal ganske enkelt til at lære hinanden at kende igen.