Åbent brev til Ådalsområdet





Skulle den dag komme, hvor Brugsen i Lime må dreje nøglen om, vil jeg ikke gå og ærgre mig over ikke at have skrevet disse linjer.
Derfor får du/I dem nu.





24/2 2020

Er der noget som Brugsen i Lime IKKE kan konkurrere med omkringliggende supermarkeder, byer og storcentre om, så er det vareudbud og priser.

Vareudvalget er meget større andre steder, og der er altid en lavere pris i nærheden.


På Facebook handler mere end 95 procent af Brugsens opslag om ... vareudbud og priser.

Det er ikke forkert også at fortælle om varer og priser.


Men det, som det egentlig handler om er, at der i Lime er SÅ meget andet/mere, som kun findes i Lime.

Det er DET, der skal bruges allermest energi på at få fortalt om
- det er først og fremmest DET, der kan få flere til at handle lokalt.



En god historie

For nylig kunne vi i Lokalavisen læse om uddeler Nicolai Pedersen og det bedste resultat i Brugsen i fem år.

Den type artikler er med til at styrke optimismen, nærværet og fællesskabet omkring Brugsen – og i lokalområdet i det hele taget.


I sig selv er det bedste resultat i fem år næppe nok til at sikre overlevelse. Men det er et godt udgangspunkt.


Da jeg i tiden frem til for godt fire år siden arbejdede på Lokalavisen, kom vi meget oftere rundt i lokalområderne og opsøgte de gode fortællinger.

De få tilbageværende medarbejdere kommer nu meget sjældnere på besøg.

Der kan nemt gå år, før nogen fra avisen igen besøger Brugsen i Lime.


Den type portrætter, interviews og gode fortællinger, som avisernes medarbejdere lavede, er ganske enkelt ved helt at forsvinde.

Og det er lige netop den type portrætter, interviews og gode fortællinger, Brugsen - og lokalområdet i det hele tage - har brug for.

Ikke blot en gang i mellem med måneders/års mellemrum – men regelmæssigt året rundt.



Fortæl om mennesker

Vi skal lære de MENNESKER at kende, der arbejder i butikken, sidder i bestyrelsen, handler i butikken, nyder godt af sponsorater.

Vi skal vide en masse om, hvad der sker i Brugsen, hvordan man bager brødene, kalkulerer indkøbene og servicerer kunderne.


Vi skal høre lokale MENNESKER fortælle om, hvad Brugsen betyder for dem, hvorfor de handler der, og hvorfor det er vigtigt at bevare butikken.

Måske en lokal ejendomshandler også kan fortælle om, hvordan det vil gå med ejendomspriserne, hvis Brugsen pludselig lukkede.


Jo mere vi alle ved, jo mere er der at snakke om, når vi handler i Lime.

Jo mere vi alle ved, jo flere ambassadører er der til i dagligdagen generelt at snakke Brugsen op – og derved også sikre dens overlevelse.


Vi skal i langt højere grad tænke MIN LOKALBUTIK.

Det gør vi ved at lære butik, personale og øvrige kunder bedre at kende.


Uanset hvad Brugsen og alle andre tænker om det, har den dårlige historie bare meget nemmere ved at komme rundt, end den gode.

Den gode kommunikation kræver helt anderledes ”starthjælp”.

Og der kommer ikke en avismedarbejder og starter den.



Gør noget ved det - NU

Brugsen skal SELV tage initiativet – og hyre en fagperson til det.

- gør-det-selv kommunikation er IKKE løsningen.


Jeg tør næsten ikke tænke på, hvad det kunne betyde for lokalområdet, hvis også idrætsforening, hal, håndværkere, lokalråd, borgerforeninger, spejdere også begynder at tænke sådan.

Det ville gavne både os selv og hinanden meget … - også Brugsen i Lime.


Som du nok har regnet ud, vil jeg RIGTIG gerne være den, Brugsen (og/eller andre) hyrer til opgaven med at lave god kommunikation i lokalområdet.

Og skal det være en anden, så find en anden.

Bare gør noget ved det – NU.